CLICK ME

Wednesday 1 October 2014

Air Fanta Hijau Tropika

Assalamua'laikum wbt.

hari ni dari pukul 3 petang sampai la ke senja hujan lebat. sempat la pergi Sunway Giza pagi tadi sebab nak pergi Public Bank. lepas tu bawa Arissa jalan-jalan kat The Strand Mall.

on the way nak balik rumah dah mula dah hujan rintik rintik tumbuh daun lalang. uhuh.

tapi sebelum tu sempat singgah lagi ke Mutiara Damansara sebab nak cari nasik kukus. bukan tak boleh masak nasik kat rumah, tapi mengada kan konon dah lama tak pekena nasik kukus tu. eh tapi nasik kukus tu memang sedap la. tak percaya boleh try sendiri. Nasik Kukus Ilham. kat Mutiara Damansara tu betul betul depan masjid ke surau. aku rasa lebih kepada surau. tapi macam masjid pun ada. kalau tak jumpa jugak kedai nasik kukus tu betul-betul depan dengan Ana Patin House. 

dah sampai rumah baru ingat semalam kat Bake with Yen dah beli esen pisang dengan pewarna hijau. so tadi ajak babygirl turun pergi kedai cari oren sunquick. ha teka la apa projek aku kali ni.

mueheheheh.

sebabkan hari tu mak mertua aku bagi sikit kat aku air fanta sekarang aku macam pun dah sangat suka. so aku pun gugel la resepi. guess what? ahah. dah tentu la aku buat air fanta. yang bestnya air ni takde gas means no bicarbonate. so babygirl is free to drink it. 

tapi aku buat air fanta ni setengah dari sukatan. sebab aku tak buat sume. peti ais tak muat nak sumbat. sebab kalau ikut sukatan kena letak 2L air. tapi peti ais aku comel kecik je. so aku hanya letak 1L. so kalau korang nak buat air fanta sikit je macam aku boleh la ikut sukatan setengah je. tapi kalau rasa macam nak buat sukatan penuh guna 2L air pun boleh.






Resepi Air Fanta


Bahan-bahan;

air 2L
oren sunquick bekas kecik 330ml
gula 3kg
setengah botol pewarna hijau
setengah botol esen pisang.


Cara-cara:

1/ masukkan gula dengan air dalam periuk. didihkan.

2/ masukkan oren sunquick. didihkan juga.

3/ agak gula dah tersejat dalam air tu boleh masukkan pewarna hijau dan esen pisang. biarkan dalam 5 minit.

4/ biarkan larutan air fanta tu menyejuk. lepas tu baru masukkan dalam botol.




so dah siap air fanta. lepas ni kalau nak minum boleh la bancuh dengan air tambahkan ais batu. like omg. sedap over kot kalau minum masa panas-panas. dengan warna yang kaler hijau tu lagi. terasa sungguh tropika.

untuk tambahan bagi rupa yang lebih menggiurkan boleh la ditambah dengan isi koktel tu. ala buah-buahan campuran dalam tin tu. memang class kau jah!



with love,
NHZ

No comments:

Post a Comment