CLICK ME

Saturday 18 October 2014

Kari Kepala Ikan Merah Style Mamak

Assalamua'laikum wbt

Beberapa hari ni aku tak dapat update blog sebab busy sikit. baru nak update, anak dah mintak layan. lagipun aku sendiri rasa tak selesa nak blogging masa dia berjaga kecuali la laki aku ada dan laki aku tu free takde buat apa baru aku mintak dia layan si kecik tu.

kelmarin aku ada pergi Giant dan aku beli ikan merah. tiba tiba aku rasa macam so wow la kan kat ikan merah lepas aku makan ikan merah kat rumah mak mertua aku. dia buat ikan merah masak kukus. pergh memang sedap melampau la kan dengan isi yang manis tu. wow wow.

so aku pun google la resepi masak apa yang sedap dengan ikan merah ni. banyak aku jumpa buat sup ikan merah. aku taknak sup sebab aku hari sebelum tu aku dah buat sup ayam makan dengan kueytiaw. aku jumpa resepi ikan merah masak kari style mamak punya tak guna santan. so tu la the best thing pasal resepi ni sebab no santan needed. hoyeah!



first time aku buat kari tanpa santan. boleh tahan sedap jugak. disebabkan hari tu aku dah masak kari mamak so aku pun masak sekali kobis goreng style mamak jugak. hubby boo aku balik dari solat jumaat tengok hidangan atas meja dia cakap "hari ni kita makan mamak ke apa?"

kihkih.

resepi ni aku dari dapat dari tiffinbiru . tapi aku dah godek godek sikit la.. sebab che mat guna tomato ceri aku pakai tomato besar. janji tomato ye dak? kihkih. lepas tu ikan pun aku tukar. che mat guna ikan tuna. aku guna ikan merah. apa pun ikut kreativiti kita jugak masa memasak ni. yang penting masak dengan rasa cinta kan.

aku ada jugak google ada sesetengah tips cakap kalau nak masak kari yang sedap perlukan minyak yang banyak masa menumis. aku rasa betul kot.. sebab opah aku masak kari pergh memang sedap paling sedap di dunia selain dari kari mak aku la kan. opah aku kalau buat kari mak aih aku rasa macam makan minyak je. tapi memang sedap la.. dengan pekatnya. pergh. kalau arwah tok aku buat pun sama. semua masakan arwah tok aku memang sedap sebab arwah tok dengan opah aku dorang ni dulu masa muda kerja kontraktor tukang masak.

tapi ni pilihan masing masing okey. nak letak minyak banyak boleh, nak letak sikit pun takpe. kita masing masing tahu apa yang terbaik untuk` keluarga kita kan





Resepi Kari Kepala Ikan Merah Style Mamak

Bahan-bahan:

* seekor ikan merah yang telah dibersihkan
* sebiji tomato (belah 6)
* 10 batang bendi
* 1 sudu besar asam jawa bancuh dalam segelas air
* 1 sudu besar cili kisar
* sebiji cili merah (belah 2 tapi jangan putus di hujungnya)
* sebiji cili hijau ( belah 2 tapi jangan putus di hujungnya) 
* 2 setengah sudu besar rempah kari ikan yang dibancuh dengan air untuk dijadikan pes (aku guna rempah kari Baba's)
* air secukupnya
* garam secukup rasa

Bahan untuk ditumis:

* 5 biji bawang merah (dihiris)
* 4 biji bawang putih (dihiris)
* sedikit halba
* sedikit biji sawi
* sedikit jintan putih
* halia (dihiris
* daun kari (optional tapi aku takde letak)
* 5 sudu besar minyak


Cara-cara:

1/ panaskan minyak. tumiskan bahan-bahan untuk ditumis hingga layu.

2/ masukkan cili kisar. kacau hingga garing.

3/ masukkan rempah kari yang dah dibancuh air tadi. kacau menggunakan api kecil sehingga garing. pastikan betul betul garing dan sentiasa dikacau.

4/ masukkan air asam jawa dan air putih. gaulkan hingga mendidih.

5/ masukkan ikan merah, bendi dan tomato. biarkan sehingga kuah memekat mengikut kepekatan yang kita suka. jangan kacau selalu, nanti ikan hancur. macam aku, aku suka kalau kuah kari tu pekat macam nampak minyak minyak gitu.

6/ masukkan cili merah dan cili hijau. masukkan garam secukup rasa.

7/ agak kuah kari tu dah memekat boleh la ditutup api. sedia untuk dihidang.





spesel sikit ada petai requested by hubby boo sejak dia balik dari johor lagi. berselera dia makan ha dengan ada petai. bertambah tambah. aku pun sama. feberet kot petai ni. bilik air pun apa lagi ber-parfume la kan.

kuikui

sedap woh kari ikan style mamak ni. aku suka la. definitely will do it again. the next day aku siap panaskan kuah kari tu makan dengan roti. plan nak buat cicah roti jala, rumah aku takde acuan roti jala tu. tapi memang sedap la. ada orang kata kalau kari yang dah masak semalaman tu lagi sedap. aku rasa betul kot... sebab aku rasa sedap je kuah kari tu makan dengan roti gardenia pun.




next entry aku share resepi kobis goreng mamak pulak.

sekarang ni anak aku tengah busy mengendeng nak nyam. nyam tu according to her dictionary means nak nenen la tu. saja je budak ni kan. ayah dia taknak layan dia la tu. tu yang dia boring cari aku nak nyam tu.

ok la bye.



with love,
NHZ




No comments:

Post a Comment