CLICK ME

Sunday 5 October 2014

Spagetti Bolognese Sedap

aku nak share resepi spagetti bolognese. aku sangat suka makan spagetti bolognese dan hubby boo pun suka makan spagetti jugak. biasa kalau masak spagetti ni kitorang je berdua ni masak sepeket plastik spagetti tu habis kitorang berdua makan. Arissa pun sekarang dah mula suka makan spagetti ni. yang cute nya bila dia makan spagetti tu mesti comot comot dengan kuah spagetti. kesian babygirl.

adik aku Nana Banana Istana tu pun suka makan spagetti bolognese ni. kadang kadang aku jumpa dia, dia mesti request bukan bukan. red velvet la, spagetti la, aglio olio la. tapi baser aku layankan ajer kalau aku ada bajet lebih. kalau takde bajet ye aku cakap kat dia sorry la na, takde bajet ah. next time kamu balik ayong buatkan. lagipun aku memang suka masak dan makan. bila orang makan bertambah-tambah apa yang aku masak lagi aku bersemangat nak masak.

lagi lagi laki aku kalau aku masak spagetti bolognese ni memang dia sangat suka. makan bertambah tambah dengan banyak banyak kali tu. dia cakap sangat sedap. ni according to laki aku k. tapi aku pun memang rasa spagetti bolognese aku buat ni memang sedap pun.

muwahahahahah.




Resepi Spagetti Bolognese Sedap dan Best

Bahan-bahan merebus spagetti:

* spagetti
* garam
* sedikit marjerin (aku guna Daisy)



Bahan-bahan untuk kuah spagetti bolognese:

* 1 biji bawang holland (ditumbuk kasar)

* 5 biji tomato dibelah 4 ( rebus dalam seperiuk kecil air sampai jadik pekat)

* minyak zaitun (aku takde stok, aku pakai minyak masak biasa je)

* 1 botol/ tin sos prego untuk spagetti

* daging cincang (boleh pakai daging cincang yang dah siap packing pun boleh. nak guna daging yang guna food processor pun boleh, lagi sedap)

* cendawan butang

* karot (potong dadu)

* optional--->
tomato puree
sosej
bunga kobis
parmesan cheese
baby tomato
lada benggala (apa apa warna pun boleh)
oregano


Cara-cara:

1/ rebus spagetti sampai spagetti jadik lembut. setelah lembut, toskan dan basuhkan dengan air supaya spagetti tak melekat. asingkan.

2/ panaskan kuali dengan sedikit minyak zaitun atau minyak masak. masukkan bawang holland. kacau.

3/ masukkan daging cincang tadi. biarkan daging sampai keluar air. kacau.

4/ masukkan pula sos prego untuk spagetti tadi. kacau seketika.

5/ masukkan air tomato yang direbus dalam periuk tadi. kacaukan.

6/ masukkan tomato puree. kacau sehingga mendidih.

7/ masukkan karot. biarkan hingga mendidih.

8/ masukkan cendawan butang, bunga kobis, sosej dan baby tomato kalau ada. kalau ada oregano boleh tabur sekali.

9/ agak kuah dah memekat, boleh tutupkan api.

10/ sedia untuk dihidang. kalau nak sedap yang extra over boleh tabur parmesan cheese tu atas spagetti tu. memang yummeh sangat sangat.




macam aku, aku suka buat kuah masam masam betul ikut kuah original punya. aku tak suka macam rasa masin ke apa. aku suka lagi masam lagi sedap. pastu kuah tu biar pekat, tapi bukan la kepekatan yang sangat tepu tu. laki aku pun suka makan spagetti yang kuah dia masam masam. tapi ikut orang ok. kalau korang tak suka masam boleh la letak garam. kalau tak suka masam dan suka pedas lidah melayu, boleh tabur dengan chili flake.



with love,
NHZ


No comments:

Post a Comment