CLICK ME

Sunday 5 October 2014

Resepi Cempedak Goreng Rangup Ngap

Assalamua'laikum wbt.

di kala aku tengah menaip ni anak aku ada kat tepi aku tengah bersandar ni. ni dah pukul 12.19am. anak aku ni taknak tidur ke. jenuh tadi aku perap dia tutup lampu bagi bergelap supaya dia tidur. tapi hm tak tidurnya. masukkan dalam buaian dia cakap nak mamam pulak.

aku pun bawa anak aku keluar untuk suap dia makan. sambil tu aku sengaja pasangkan citer ice age. tengah aku menaip ni bapak dia ada kat sini boleh la layan si arissa ni sambil ibu boleh blogging kejap. arissa ni sekarang kerap betul tidur lambat. semalam pun lambat. semalam aku boleh terima mungkin dia excited ayah dia balik. asek dok melompat lompat atas tilam. sampai la aku laki bini buat tak layan dia baru dia tidur sendiri. takkan setiap malam nak macam ni. haru aku. uhuks

wahai anak, tidur la sayang. tidur la manja intan payung. mata dia masih bulat lagi ni. sabau je la aku. ni aku sedang menaip dalam dunia kegelapan lagi. cuma diterangi lampu bilik tidur dan screen netbook ni je.. dengan harapan bila bergelap ni anak aku akan mengantuk. besarkan harapan aku. kuikui.

ok aku nak share resepi cempedak goreng. siapa tak suka cempedak goreng kan.. dengan isi yang manis tuh woi woi woi. memang kalau buat makan petang tak pandang dah kiri kanan dah tu. lagi lagi dengan kopi panas. memang the best in the world la!




Resepi Cempedak Goreng di Luar Pagar Ambil Galah Tolong Jolokkan

Bahan-bahan:

* 2 cawan tepung beras
* 1 cawan tepung gandum
* sedikit serbuk kunyit
* garam secukup rasa
* air
* minyak untuk menggoreng
* cempedak untuk digoreng


Cara-cara:

1/ campurkan semua bahan dalam 1 bekas kecuali cempedak diakhiri dengan air. air taknak terlalu banyak. taknak bancuhan tepung terlalu cair dan terlalu pekat. yang sedang-sedang saja.

2/ masukkan cempedak. gaulkan sebati.

3/ panaskan minyak. 

4/ setelah minyak panas, masukkan cempedak perlahan-lahan. guna api kecik.

5/ agak dah kekuningan, boleh tutup api dan siap untuk dihidangkan.



with love,
NHZ

No comments:

Post a Comment