CLICK ME

Thursday 9 October 2014

Lawatan ke Pasar Besar TTDI

Assalamua'laikum wbt.

pagi tadi alhamdulillah aku berjaya jugak mendapatkan lala di pasar besar ttdi. muahahaha. semangatkan aku dengan hubby boo. bangun pagi pagi, mandikan Arissa, siap siap semua terus gerak pergi pasar besar. tapi sangkut kat LDP sebab orang semua pusu pusu nak pergi kerja kan masa tu.

sampai je pasar besar ttdi tu terus teruja aku. wow wow wow banyaknya ikan ikan segar, ketam bunga, udang harimau, udang kulit keras tu pun ada. paling penting duit je ada semua boleh beli. lepas tu sayuran semua pun segar segar je.

ye aku agak jakun sebab aku jarang pergi pasar. tapi pasar ttdi ni best sebab takde bau hanyir atau beronyeh lantai tu. bersih sangat. aku pernah tengok masa tu resepi memikat suami edisi rozita che wan dengan jihan pergi pasar besar ttdi. memang puas hati la.

sampai sampai je terus nampak lala terus aku beli dan bayar. kebetulan lala tu tak banyak. tinggal banyak tu je. so bila aku mintak uncle tu sekilo dia cakap kasi habis la sebab tak banyak pun. sekilo RM 13 tapi sebab tadi dia kasi habis semua lala tu dia bagi aku RM 15. so aku pun ok je la sebab aku dah lama mencari kot lala ni.




aku pun beli sotong sekali sebab aku teruja tengok sotong dia merah merah kesegaran gitu. lepas tu size sotong dia pergh fullamak size xxl. tapi aku tak la beli sotong size besar besar sebab mama aku cakap sotong besar ni liat kalau nak makan. uncle tu bagi, aku cakap bagi yang size sederhana je. aku pun ambil la dalam 8 ekor sotong. yela ambik banyak banyak pun buat apa. yang makan kami laki bini berdua je. tu pun dia dah kira RM 14. sekilo sotong RM 18. ok la kan. sotong pun segar segar lagi.

udang harimau besar tu pun ada. udang galah pun ada. tapi memandangkan wang aku bawa tak banyak. maka lain kali la aku datang lagi aku nak beli udang galah pulak. sedap pulak bila teringat udang galah tu buat masak lemak dengan lobak putih mak mertua aku ajar. phew memang kasi drool je kan. kihkih.

lepas tu laki aku tanya sayur mayur taknak beli ke. betul jugak. dah alang alang aku kat pasar besar kan. aku pun beli la cili dengan bendi. mana tahu tiba sampai mood malas aku nak masak boleh aku rebus je bendi tu buat ulam kan. cili dengan bendi tu RM 3.70. ok la  lepas tu aku beli siew pak choy jugak. laki aku kata dia teringin nak makan siew pak choy buat masak sos tiram tu. siew pak choy RM 2 untuk 5 sikat. ok la.

walaupun kalau pergi tesco boleh dapat lebih murah, tapi sebab aku dah sampai kat pasar tu aku rembat je la kan. lagipun takkan aku nak pergi tesco semata mata nak beli bendi dengan cili kan. tak memasal pulak aku ni.

last sekali sebelum aku balik tu aku beli soya. aku tengok macam menarik je. aku beli air soya dengan dua taufu fa sekali. soya tu RM 2. taufu fa pulak RM 2.10 satu bekas. so total tadi RM 6.2.





hurm kat pasar je aku dah berabeh dekat RM 50. tapi syok woh pergi pasar. rasa macam dunia kita yang punya. rasa tengok itu tengok ikan ni rasa terus macam pop the idea nak masak apa.

jadi hari ni kami sekeluarga lunch lala. yang kecik tu pun makan lala. aku suap suap banyak jugak dia makan. dia sebut lahlah. comel betul. saja aku ajar dia makan seafood. so nanti dia besar takde la dia pilih makanan. dia kan protege aku.. tolak batu besi zink je.

muwahahahah

next entry aku tunjuk pulak hidangan aku masak hari ni. hari ni masak lala goreng pedas. seronok nak masak sedap sedap sebab cik abang ada kat rumah. dia pulak makan banyak. lagi la aku seronok nak masak.


good night!



with love,
NHZ




No comments:

Post a Comment