CLICK ME

Friday 24 October 2014

Resepi Ayam Masak Kicap

assalamua'laikum wbt.

petang ni hujan lebat. aku hanya duduk kat rumah je. laki aku pun ada kat rumah. dia tengah cuti sekarang. so dia tengok cerita The Hobbit. aku macam tak layan sangat cerita cerita yang unsur magical ni. aku layan movie yang macam ala ala chick flick gitu.

mueheheh.

anak aku pun tengah tidur. mudah la aku untuk blogging petang ni. tadi aku masak ayam masak kicap untuk lunch. tiba tiba aku macam takde idea nak masak apa. buka peti ais tengok ada ayam, so ok la aku pun proceed la masak ayam. dah beberapa hari asyik makan balado dengan sambal tumis je kan.

sayur pulak aku habiskan sayuran yang ada dalam peti ais tu. takut nanti lama lama busuk membazir pulak. sayur hari tu belen buat tom yam ada lagi. so aku masak sayur campur je.




Resepi Ayam Masak Kicap

Bahan-bahan:

* ayam (dipotong kecik-kecik)
* serbuk kunyit
* garam
* bawang merah (dihiris)
* bawang putih (dihiris)
* halia (dihiris)
* bawang besar (potong gelang)
* tomato (belah 6)
* cili merah (hiasan)
* 1 cawan air
* kicap
* sos tomato
* sos tiram
* sedikit minyak
* 6 helai daun limau purut (optional)


Cara-cara:

1/ lumurkan ayam dengan serbuk kunyit dan sedikit garam. gorengkan separuh masak. tak perlu garing.

2/ panaskan minyak di kuali lain. tumiskan bawang merah, bawang putih, halia dan bawang besar sehingga kekuningan.

3/ masukkan kicap, sos tomato dan sos tiram, bergantung kepada kepekatan yang disukai. gaulkan.

4/ masukkan air. biarkan mendidih.

5/ masukkan ayam yang dah digoreng tadi. biarkan mendidih.

6/ masukkan tomato, daun limau purut dan cili. biarkan kuah memekat.

7/ agak kuah dah memekat ikut kita suka boleh la ditutup api. siap untuk dihidang.









love,
NHZ

No comments:

Post a Comment