CLICK ME

Tuesday 21 October 2014

Resepi Sambal Ikan Bilis Mak Mertua

kat kawasan rumah aku ni dari tadi berdentum dentam. yelah deepavali kan. nasik baik anak aku tidur dengan lena. senang aku nak ber-blogging ni. tadi pun aku pergi giant habis penuh parking. aku pun tak expect orang dah start cuti hari ni. padahal kelmarin tu dah pergi giant tapi bila kat rumah aku check pampers anak aku dah nak habis. tu yang tadi beli jugak la. tapi biasa la aku.... konon kata beli pampers. jarang sangat aku keluar dari giant tu dengan pegang pampers je. mesti akan ada beli benda lain jugak. kan kan. kan aku dah kata aku tak boleh percaya pada diri aku ni. uhuks.

malam ni aku nak share resepi sambal ikan bilis. resepi ni aku dapat dari mak mertua aku. mil aku tu kalau buat sambal ikan bilis memang best la... tip top la.. dengan pedasnya. weyh weyh serius aku tak tipu. masa aku mengandung dulu pun aku pernah mengidam nak makan sambal ikan bilis dia ok. alhamdulillah mil aku buatkan. baik mil aku tu. lepas tu aku tak puas hati aku tanya sendiri mil aku resepi dia dalam menghasilkan sambal ikan bilis tersedap. so dia pun share la resepi ni. memang kalau everytime dia buat nasik lemak memang aku takkan miss makan walaupun sebelum tu aku dah melantak sampai perut kekenyangan pun aku tetap akan makan nasik lemak mil aku masak sebab sambal ikan bilis dia tu yang ya Allah sedapnya. best ok.

menurut mil aku tipsnya untuk menghasilkan sambal ikan bilis yang sedap adalah cili kisar tu mesti banyak. tapi memang betul pun, aku pernah tengok dia masak sambal ikan bilis ni. memang banyak betul cili kisar dia letak. lepas tu dia tumiskan cili kisar tu sampai betul betul garing. baru la mil aku tu letak air. memang kena tumis cili tu sampai betul betul betul betul garing punya. kan aku dah redundant.




Resepi Sambal Ikan Bilis Mak Mertua

Bahan-bahan untuk di blend:

* cili kering (lagi banyak lagi sedap)
* bawang putih
* bawang merah
* belacan
* sedikit air


Bahan-bahan kasar;

* ikan bilis (ikut suka nak banyak mana)
* air asam jawa
* bawang besar (potong gelang)
* garam secukup rasa
* gula secukup rasa
* minyak
* sedikit air


Cara-cara:

1/ panaskan minyak. masukkan cili yang dah dikisar tadi. tumiskan sehingga cili betul betul garing dan pecah minyak.

2/ masukkan sedikit air. biarkan kuah memekat.

3/ masukkan air asam jawa. kacau hingga mendidih.

4/ masukkan ikan bilis. kacau.

5/ masukkan bawang besar, gula dan garam secukup rasa.

6/ agak kuah dah memekat kemerah-merahan boleh la tutup api dan hidangkan.




ni breakfast aku hari tu. laki aku pun puji sedap sambal ikan bilis tu. dia cakap macam mak dia punya sambal. kuikui. aku cakap la memang ye pun sebab ni tanya tanya mak macam mana nak buat.

ngeh ngeh ngeh.

ayam tu aku buat goreng serai... sebab anak aku sangat suka makan ayam. so aku pelbagaikan. kejap sup, kejap aku buat goreng berempah, kadang aku buat goreng serai. asalkan anak aku mahu makan. dia taknak makan dan susah poo poo tu aku risau. uhuks

untuk resepi nasik lemak nanti aku share kat entry lain okie dokie wokie.




with love,
NHZ







No comments:

Post a Comment