CLICK ME

Wednesday 8 October 2014

Tenggiri Balado Balada

Assalamua'laikum wbt.

malam ni aku dinner masak tenggiri balado dengan ikan pelaling/kembung goreng je. sayur rumah aku pun dah habis. tadi kobis tinggal sikit aku campur buat nasik goreng untuk breakfast. nasib la ada tomato, jadi malam ni sayuran rumah aku berulamankan tomato la. 




aku tengok ig penyanyi juliza adzlizan tu pergh sambal balado dia semua buat aku jadi drool je. so aku pun pergi la cari cari resepi macam mana nak buat balado ni style minang. tiba tiba la pulak kan aku nak me'minang'kan diri aku malam ni.

mueheheh.

alhamdulillah hasil resepi yang aku google dan sedikit tambahan ikut cara aku menjadi jugak balado aku. sebijik macam rasa yang aku nak dan rupa yang aku nak. memang nyummeh la. laki aku pun cakap masa aku tumis cili tu baunya wangi satu rumah.

resepi dia mudah sangat dan bahan pun mudah didapati. nak guna ikan selain dari tenggiri pun takpe. nak guna sotong, udang, ikan bilis dengan tempe pun boleh. semua ikut suka. semua kita boleh balado kan.





Resepi Ikan Tenggiri Balado

Bahan-bahan:

* 2 potong ikan tenggiri
* sedikit garam
* sedikit serbuk kunyit
* 6 biji limau nipis
* 6 ulas bawang merah
* 5 ulas bawang putih
* 8 biji cili merah
* 1 biji bawang besar (potong gelang)
* sedikit gula
* sedikit air
* 3sb minyak


Cara-cara;

1/ ikan tenggiri dilumurkan dengan garam dan sedikit kunyit. perahkan 2 ke 3 biji limau nipis ke atas ikan tenggiri. ratakan dan gorengkan. letak tepi.

2/ blend kan bawang merah, bawang putih dan cili merah.

3/ panaskan minyak dan tumiskan bahan yang di blend tadi sampai garing. gunakan api kecik.

4/ setelah bahan yang ditumis tadi pecah minyak dan garing, masukkan sedikit air. kacau.

5/ masukkan garam sedikit. kacau sehingga kuah menjadi pekat.

6/ kalau tak suka pedas sangat boleh tambahkan gula sedikit.

7/ masukkan bawang besar yang dah dipotong gelang tadi.

7/ perahkan 2 biji limau nipis ke dalam kuali. kacau sehingga kuah menjadi pekat.

9/ masukkan ikan tenggiri ke dalam kuali dan gaulkan.

10/ tutup api dan hidangkan.






sedapnya alahai memang makan tambah tambah la kami laki bini walaupun sayuran kami hanya tomato je. tapi memang sangat sedap la masak balado ni. next time aku nak buat keli balado pulak. orang minang kata lele balado. wow wow wow.




with love,
NHZ

No comments:

Post a Comment