CLICK ME

Friday 24 October 2014

Telur Masak Kurma

alhamdulillah malam ni hujan dah mula redha sikit. tadi hujan lebat dari petang. plan nak pergi lawat rumah mak mertua aku, tapi dengan cuaca hujan ni tak jadi la. lagipun malam ni malam maal hijrah. waktu asar nak baca doa akhir tahun dan waktu marghrib nak baca doa awal tahun.

alhamdulillah.

salam maal hijrah untuk yang membaca blog picisan ini. semoga tahun baru ini membawa lebih banyak berita gembira dan sinar kebahagiaan untuk kita semua dan orang sekeliling kita. amin.

semalam aku masak lunch telur masak kurma, terung goreng bercili dan ikan pelaling goreng. bila hubby boo ada ni, semangat aku membara untuk masak. kalau tak tu aku masak yang simple untuk aku dan anak aku makan. walaupun kadang-kadang aku tinggal berdua dengan anak aku sebab hubby boo selalu outstation, tapi memang aku jarang makan luar la. bukan apa... aku memang dah terbiasa untuk masak. lagi-lagi anak aku kecik lagi. biar la aku ajar dia makan air tangan ibu dia kan. kihkih. lagipun makanan yang dimasak kat rumah ni lebih berkhasiat compare dari makan di luar kan.




di entry ni aku nak share resepi telur masak kurma yang aku masak semalam. kebetulan aku pun dah lama tak makan kurma. alhamdulillah dalam peti ais ada lagi telur. anak aku pun suka makan telur. jadi aku buatkan kurma.



Resepi Telur Masak Kurma

Bahan-bahan:

* 5 biji telur yang dah direbus dikupas kulitnya.
* bawang merah (dihiris)
* bawang putih (dihiris)
* halia (dihiris)
* bawang besar (belah 4)
* 1 batang kulit kayu manis
* 5 biji buah pelaga
* 5 biji bunga lawang
* 2 biji bunga cengkih
* 1 cawan santan
* 2 biji cili hijau (belah tengah)
* 2 biji kentang (belah 6)
* sedikit minyak
* 1 cawan air
* air asam jawa
* 4 sudu besar rempah kurma yang dibancuh dengan air untuk dijadikan pes
* garam secukup rasa


Cara-cara:

1/ panaskan minyak. tumiskan bawang merah, bawang putih dah halia. masukkan sekali kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga. tumis sehingga naik bau.

2/ masukkan rempah kurma yang dah dicampurkan dengan air. kacau hingga pecah minyak.

3/ masukkan kentang dan gaul rata.

4/ masukkan air dan biarkan mendidih.

5/ masukkan santan dan kacau sentiasa supaya tidak berbuku. guna api kecik.

6/ masukkan air asam jawa dan kacau.

7/ masukkan telur dan bawang besar. kacau hingga mendidih dan kuah memekat.

8/ masukkan garam secukup rasa dan cili hijau.

9/ agak kuah dah memekat mengikut citarasa yang dikehendaki boleh tutup api dan hidangkan.





with love,
NHZ

No comments:

Post a Comment