CLICK ME

Tuesday 7 October 2014

Resepi Udang Masak Kicap Mama

kali ni aku nak share resepi masakan udang. biasa mama mesti masakkan udang ni sambal tumis atau masak kicap. tapi entry kali ni aku nak share resepi udang masak kicap. next entry aku share resepi udang sambal tumis.

awal-awal kahwin dulu masa aku masih kekok dengan senduk dan sume peralatan dapur semua, biasanya ini la masakan aku akan buat sebab mudah dan cepat. bahan pun senang nak dapat. paling penting sedap.

aku pernah masakkan untuk mak mertua aku masa dia datang rumah dan dia makan bertambah tambah. dia takde la cakap sedap tapi bila dia tambah makan tu aku pun faham faham sendiri la kan, maksudnya dia suka la kot.

Arissa pun suka makan udang masak kicap ni. sekarang ni aku mula ajar dia jinak jinak makan seafood. banyak jugak dia makan.

untuk kobis rebus dan ikan goreng tu aku rasa tak payah bagi resepi kot. tahu kan nak masak macam mana. kuikui.




Resepi Udang Masak Kicap

Bahan-bahan:

* udang
* minyak menggoreng udang dan menumis
* bawang merah (dihiris)
* bawang putih (dihiris)
* halia ( dihiris)
* kicap
* air asam jawa
* air sedikit
* garam secukup rasa
* cili (potong serong)


Cara-cara:

1/ panaskan minyak dan goreng udang separuh masak. angkat.

2/ panaskan minyak dan tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia.

3/ masukkan sedikit air dan asam jawa. kacau sehingga kuah jadi pekat.

4/ masukkan udang. tabur garam secukup rasa.

5/ masukkan cili. kacau seketika.

6/ tutup api dan hidangkan.




with love,
NHZ


No comments:

Post a Comment