CLICK ME

Tuesday 21 October 2014

Mee Sup Simple dan Sedap

malam ni anak aku tidur awal dengan lena. jadi aku nak sambung ber-blogging. aku nak share resepi yang paling mudah sekali iaitu mee sup... disebabkan laki aku jenis kerja selalu outstation, jadi selalu pun tinggal aku berdua je dengan anak kan. so kadang-kadang aku macam malas nak masak over over lepas tu kalau boleh nak masak yang combo which is yang mana aku makan anak aku pun boleh join sekali. apa lagi sup la kan.

memang mudah, ringkas dan sedap. ikutkan resepi asal takde kentang, tapi sengaja aku letak kentang dalam sup ni supaya anak aku boleh makan sekali. so ikut la diri sendiri nak letak ke taknak ikut suka ok.




Resepi Mee Sup

Bahan-bahan untuk sup:

* bawang putih
* bawang merah
* halia
* isi ayam
* buah pelaga
* bunga lawang
* kulit kayu manis
* 2 gelas besar air
* sedikit minyak
* kentang (optional)
* karot (optional)
* garam secukup rasa


Bahan-bahan untuk direbus:

* sawi
* tauge
* mee kuning


Bahan-bahan sampingan:

* cili merah (potong serong)
 * serbuk lada hitam


Cara-cara:

1/ tumbuk bawang putih, bawang merah dan halia hingga lumat.

2/ panaskan sedikit minyak dalam periuk. tumiskan bawang putih, bawang merah dan halia yang dah ditumbuk tadi. masukkan sekali kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga. kacau sekejap. tak perlu sampai hangit.

3/ masukkan air dan biarkan seketika.

4/ masukkan isi ayam dan kentang. biarkan sehingga mendidih.

5/masukkan karot dan biarkan hingga mendidih.

6/ agak isi ayam dan kentang dah empuk, masukkan garam secukup rasa. boleh ditutup api.






sedia dan siap untuk di makan. so agak masa nak makan tu dah siap letak mee dalam sup semua boleh la taburkan dengan sawi dan taugeh yang dah direbus tadi. lepas tu nak letak cili kicap pun ikut suka. untuk resepi cili kicap versi aku boleh klik sini. lepas tu kalau nak extra panas yang membahang nak topap kepedasan cili kicap tu boleh la letakkan sekali lada hitam atas mee sup tu.

wow wow wow. memang senang dan sedap lah!



with love,
NHZ


No comments:

Post a Comment